5 důvodů, proč zvážit investici do PPC

PPC (Pay per click) je dnes standardním a oblíbeným nástrojem internetové reklamy. Nezáleží na tom, zda jste živnostník nebo nadnárodní korporace. Pro všechny platí stejný princip, který vyplývá ze samotného názvu - platba za kliknutí. To znamená, že inzerent zaplatí za zobrazení reklamy až tehdy, když uživatel klikne na jeho odkaz.

Na rozdíl od klasických printových formátů a reklamních spotů, PPC kampaň umožňuje efektivní využití nákladů, okamžitě viditelné a jednoduše měřitelné výsledky. Pokud přemýšlíte jak zviditelnit svůj byznys, není tedy nad čím uvažovat...anebo přece? Následující řádky hovoří o případech, kdy byste měli raději výhodnost investice do PPC reklamy přehodnotit.

Výše objednávky

Důležitým faktorem je průměrná výše objednávky. Když prodáváte produkty s nízkou cenou při průměrné objednávce na úrovní 150 CZK, při marži 30 % vyděláte ve skutečnosti zhruba 50 CZK, ze kterých ještě musíte zaplatit poštovné, práci PPC agentury či samotný PPC kredit přímo společnosti Google.

Situace se však mění, když průměrná hodnota objednávky dosahuje výše alespoň 1000 či 1300 CZK. Ale ani při takových částkách zatím nemá firma vyhráno. Musí přihlédnout také k vedlejším faktorům – k výši marže a samozřejmě k míře konverze návštěvníků na platící zákazníky.

Obchodní přístup

Pro které typy firem je PPC marketing nevhodný?

  • firmy, které vyrábějí velmi specifické produkty nebo poskytují úzce specializované služby (např. výrobci turbín do atomové elektrárny)
  • firmy, které nemají kvalitní webovou stránku (PPC reklama nezachrání špatně vytvořený web ani chaotickou nákupní cestu)
  • firmy, které nekonkurují cenou nebo nemají v porovnání s ostatními tak dobře nastavené dodací podmínky

V těchto případech existuje velká pravděpodobnost, že zákazník si dříve či později najde cestičku ke konkurenčním produktům. Ani nejlépe nastavená PPC kampaň v takovém případě firmě nepomůže stát se lídrem na trhu. U vysoce specializovaných produktů je zase pravděpodobné, že zajímají jen velmi úzký okruh lidí, kteří si k nim najdou cestu jinak.

Jednoduše řečeno, když vám PPC funguje na 100 %, ale nemáte dobrý produkt nebo je váš web komplikovaný, nikdo si od vás nic nekoupí. Přejde ke konkurenci a vy za to ještě zaplatíte.

Cestu k úspěchu PPC kampaně dokážou zkomplikovat tyto faktory

  • nesprávný odhad průměrné hodnoty objednávky
  • neznalost fungování internetového prodeje
  • snaha ušetřit na nesprávných místech a nedostatečná komunikace s agenturou, která PPC zajišťuje

Analýza? Jaká analýza?

Je až paradoxní, že se s komplikacemi setkáváme i u některých e-shopů. Internetové obchody totiž mají přístup k přesným datům, a tak mají jejích provozovatelé zaznamenané všechny potřebné údaje o prodeji, na jejichž základě by mohli přesně vyčíslit sumu, kterou by do reklamy měli zpětně vložit.

Když například vědí, že na 2600 CZK prodeje musí vložit 130 CZK do reklamy a stále zůstávají v plusu, mohou do kampaně vložit jakoukoli sumu, kterou jim umožňuje cash flow. Firmy však analýzám často nedůvěřují, s rozhodnutím dlouho váhají, případně ho neudělají vůbec.

Špatný web

Při nastavování PPC kampaně si nejvíce házejí klacky pod nohy společnosti, které nesplňují základní požadavek pro dosažení úspěchu – a tím je kvalitní web. Ať už hovoříme o uživatelském pohodlí, možnostech uskutečnění platby, grafice či nákupním košíku – pokud je ve špatném stavu, PPC kampaň nedostatky ještě umocní. Špatný první dojem se dá jen těžko napravit a mnozí návštěvníci se po takové zkušenosti stránce v budoucnu raději vyhnou.

Mnoho lidí tuto skutečnost podceňuje, ale velký počet návštěvníků odradí nepřehledně uspořádané a nepotřebné informace. Motivací k odchodu je také velké množství blikajících bannerů a dalších rušivých elementů.

Právě proto před spuštěním PPC kampaně radíme každé firmě, aby si důkladně prošla vlastní web. Zde je potřeba řídit se základním internetovým zákonem: Čím méně musí návštěvníci klikat, aby se na stránce dostali k tomu, co hledají, tím méně jich odejde. Roste tak efektivita využití prostředků, které zaplatíte za to, že jste je přivedli na svůj web.

Vysoce specifické produkty

Poslední skupinkou klientů, kterou bychom chtěli připomenout, jsou výrobci velmi specifických produktů, například vlaků či výrobních zařízení do dolů. Protože jich je na světě jen pár, pravděpodobnost, že se mezi sebou znají a nepotřebují se kontaktovat pomocí reklam, je velmi vysoká.

Shrnutí

Investici do PPC kampaně by tedy měly zvážit:

  • firmy vyrábějící stejné výrobky jako konkurence, přičemž nenabízejí žádnou konkurenční výhodu, případně jsou výrobky ještě dražší
  • firmy s nedostatkem času či nízkou ochotou pro komunikaci s agenturou
  • firmy, které nemají dostatečně připravený web
  • výrobci extrémně specifických produktů

Pokud jste se se svou firmou v tomto článku nenašli, můžete si oddechnout – jste vhodným adeptem na PPC kampaň. Ozvěte se nám na info@b2bgroup.cz a my už vás do světa PPC zasvětíme.

 

další
články


Jsme specialisté na vyhledávače
a výkonnostní marketing