Jak jsme se učili plavit v offline vodách

V online prostoru chytáme ty nejlepší proudy, jsme pevně ukotvení v B2B, nerozhodí nás žádná nečekaná vlna, za kormidlo umíme pořádně vzít a celá posádka s kapitánem v čele spolu skvěle spolupracujeme. A teď jsme si vyzkoušeli, jaké to je v těch offline vodách. Přímo na Vltavě dnes 2 šestičlenné posádky absolvovaly kurz na řízení motorové lodi. Loď Explorer na nás čekala i se skvělým kapitánem Davidem u železničního mostu, abychom si na vlastní kůži vyzkoušeli a naučili, jaké to je řídit tuhle 17 tunovou krasavici.

Plout rovně za nosem 

Jako první jsme se naučili, jak loď na vodě vůbec udržet v rovině. Takže jak se ovládá kormidlo, jak se řadí, přidává plyn a kde je neutrál. Gró toho, jak plout rovně, je neustále sledovat bod před sebou a počítat s tím, že loď na pohyb kormidla reaguje asi s dvou až třetivteřinovým zpožděním. Po pár obloučcích jsme to ale všichni dostali do rukou a brázdili jsme poklidné vody Vltavy na Smíchově. Díky trpělivému kapitánovi, který nás nevyhodil z lodi ani za to, že jsme občas při pokynu "toč doprava na doraz" udělali pravý opak, jsme během krátké doby pochopili, co je třeba hlídat a jak plout.

Ke břehu pomalu a věř lodi

Když parkujete v Praze auto, tak je to nervák - málo místa, spěcháte, aby vám tam někdo nevjel a tak dále. Na březích Vltavy je docela dost místa, navíc většina lodí má vlastní kotviště. Tudíž parkování, pardon kapitáne - VYVAZOVÁNÍ - jsme mohli trénovat docela dlouho a hlavně v klidu. Je potřeba věřit lodi, pokud si správně najedete, stočíte kormidlo, vyřadíte na neutrál a ve správnou chvíli zase zařadíte vpřed, sama dorazí pohodlně ke břehu. Pak stačí jen hlídat, aby posádka mohla lehce vystoupit na břeh a jdeme na uzly!

Uvázat loď tak, aby se zůstala v klidu pohupovat u břehu, není nic moc složitého. Ale přece jen to chce ten správný lodní uzel, utahovat podle povelů kapitána a raději si to vyzkoušet víckrát, aby se to člověku zažilo. Některým šlo více odvazování, ale všichni jsme to zvládli precizně. Nejen klikání nám jde!

Odrazit, projížďka, zdymadlo, Praha, výhled, šlapadla... My chceme znovu!

Na řece s takovým provozem, jako je na Vltavě, je potřeba dodržovat pravidla. Dávat přednost lodím plujícím po proudu, plout vpravo, pozor na šlapadla... Hodně překvapní jsme byli z toho, jak rychle stíhaly labutě a kačeny před námi uplavat. Projížděli jsme i částí řeky na Smíchově, které se říká Česká Šanghaj. Najdete tu u břehu pěknou řádku hausbotů. Co si budeme nalhávat, kochali jsme se a spřádali plány, jestli koupit raději hausbot nebo loď nebo oboje.

Vyzkoušeli jsme si projet i plavební komorou - zdymadlem. To už chce opravdu pozorné oko, opatrnost a pečlivost, abyste se dobře do komory vešli a zůstal prostor i pro další loď. Klesání a zpětně pak i stoupání hladiny proběhlo opravdu rychle a zatímco se někteří členové posádky vyhřívali na přídi na sluníčku, jiní jistili loď a starali se o hladkou plavbu. Nebudeme jmenovat, protože role byly rozděleny naprosto skvěle!

Na Vltavě je opravdu čilý ruch. Lidé všeho věku na šlapadlech, pramicích, v motorových člunech. Stále je potřeba být ostražití a provoz si hlídat. Zvládli jsme i několik zdánlivě nečekaných situací a ověřili si, že panika je zbytečná a ničemu neprospěje. Loď se opravdu ovládá velmi dobře a je důležité pouze správně reagovat. Pod zkušeným okem kapitána to šlo jako po másle a tak jsme se po 4 hodinách výcviku vrátili ke břehu, přebrali si průkazy a s toužebným pohledem na palubu se rozloučili s Davidem.

5 věcí, co si odnášíme z lodi

1. Na lodi si všichni tykáme. Není čas být extra uctivý - na věty typu "prosím vás, můžete otočit kormidlo" prostě není čas. Stačí "naplno doleva". Ušetříte čas a lodi šrámy.
2. I na řece jsou značky - konkrétně plavební, jsou na mostech ve tvaru kosočtverce a je dobré je znát.
3. Loď na točení kormidlem reaguje se zpožděním, čím méně intenzivně točíte, tím lépe se vám pluje rovně kupředu.
4. Pluje se v klidu. Vždy je lepší loď rozjet než ji narychlo u břehu brzdit.
5. Uvázat správný uzel a hlídat, kam šlapeme, plujeme a co je okolo nás je potřeba. Takže oči na šťopkách a ruce připravené na práci.

A závěr? Chceme zase! Takže až uvidíte na Vltavě nebo vlastně i kdekoli na světě, třeba v Holandsku, někoho z B2B v kapitánské čepici za kormidlem, nedivte se. 

 

další
články


Jsme specialisté na vyhledávače
a výkonnostní marketing