RTB - nový vítr bannerové reklamy

Online reklama prošla od vzniku internetu značným vývojem. Nejdříve to byly masově rozesílané e-maily, ze kterých se později stal spam. Po nich přišly bannery. Kdo z nás nebyl „miliontým návštěvníkem“?

Tento „pravěk“ internetové reklamy však pominul a vystřídaly jej sofistikovanější metody jako reklama ve vyhledávání, která načas zatlačila bannery do pozadí, a také nováček v byznysu – Real Time Bidding  A právě posledně jmenovaný pojem marketéři stále častěji rozebírají na poradách a konferencích. Proč? Protože postupně mění pravidla celé hry.

Co je RTB ?

Ve zkratce: je to automatizovaný nákup reklamního prostoru pro bannery prostřednictvím aukce, napříč několika reklamními sítěmi a v reálném čase. Nenakupujete prostor pro svou reklamu, ale její jednotlivá zobrazení konkrétním lidem – imprese. Vše se odehraje ve zlomku sekundy, někde mezi kliknutím na odkaz a jeho zobrazením na monitoru.

Jak to celé funguje?

V okamžiku, kdy uživatel klikne na webovou stránku, kterou chce navštívit, odehraje se několik bleskurychlých procesů. Na začátku směřuje balík informací o stránce, reklamní ploše a o návštěvníkovi na burzu reklamních nabídek (SSP - Supply Side Platform). Ta uspořádá aukci a volnou impresi nabídne relevantním zadavatelům reklamy.

Ti spravují své kampaně a komunikaci s burzou přes DSP (Demand Side Platform). Jednoduše zadají staré známé: komu, co, kdy, kde, a hlavně za kolik zobrazit. Pokud nabídka volné imprese ze strany SSP vyhovuje kritériím některého ze zadavatelů, DSP vybere toho, který je ochoten zaplatit nejvyšší částku, a informaci pošle zpět k SSP.

Jelikož SSP přijímá zadání od více inzerentů přes více existujících DSP, na aukčním principu opět vybere z nabídek tu nejvyšší. Odklepnuto, prodáno, zobrazeno. Tlačítko myši ještě nestihlo pořádně kliknout, ale už je rozhodnuto, jaká reklama se bude servírovat.

Nejlépe vysvětlí fungování RTB toto Google video:

Proč RTB ?

Základy jsme si objasnili, přejděme nyní k tomu, co každého zajímá nejvíce – výhody.

Cílení – Na základě informací o návštěvníkovi je možné reklamu individuálně přizpůsobit. Člověk, který navštívil 3 rybářské weby, bude lepším cílem reklamy na pruty než ten, který hledá nejbližší autoservis. Taková imprese je možná o něco dražší, ale má pro zadavatele mnohem vyšší hodnotu, neboť se zobrazí osobě patřící do relevantního publika. Žádné mrhání penězi. Jednoduše  vyberete rozinky z koláče.

Dosah – Dosah RTB je obrovský. Přes jedno rozhraní máte přístup do více reklamních sítí, do kterých patří více než 800 milionů webů. A stále přibývají.

• Transparentnost – Vždy přesně víte, na jakých stránkách se reklama zobrazila. Také je možné nastavit, kde se reklama ukázat nemá, abyste se vyhnuli marketingovému faux pas, případně zobrazení produktů na stránkách, s nimiž nechcete mít nic společného. Kromě toho vidíte výsledky okamžitě, ne v týdenních reportech.

• Optimalizace – Okamžitá dostupnost dat umožňuje přizpůsobovat kampaň jejím skutečným výsledkům. Žádné výmluvy. Pokud vidíte, že ROI se nevyvíjí správným směrem, okamžitě to můžete korigovat.

Remarketing

V systémech pro RTB lze rovněž využít remarketing.

Real Time Bidding nepřináší výhody jen zadavatelům reklamy. Pomoci může i online agenturám. Kromě zvýšení efektivity reklamních kampaní, a tedy i lepších výsledků z pohledu klientů, přináší možnost lepší kontroly nad průběhem a výkonem celé kampaně. A spokojení klienti jsou přece základ.

Chcete-li vědět více o RTB nebo chcete získat ze své reklamy ještě lepší výsledky, kontaktujte nás, velice rádi vám pomůžeme.

další
články


Jsme specialisté na vyhledávače
a výkonnostní marketing