Vkládání konverzních, Google Analytics či jiných měřících kódů na web s redakčním systémem

O čem to bude

V tomto článku se pokusím jednoduchou formou ukázat univerzální návod, jak vkládat měřící kódy (například konverzní AdWords či Sklik kód nebo kód pro měření pomocí Google Analytics) na web, kde je použit nějaký redakční systém.

Redakční systém je typicky webové rozhraní, díky kterému jste schopni editovat obsah, strukturu či podobu vašeho webu, aniž po vás vyžaduje nějaké znalosti tvorby webu. Většina redakčních systémů si je svým způsobem velmi podobná, proto se budu snažit být dost obecný, abych pokryl většinu redakčních systémů, a zároveň dost konkrétní na to, abyste věděli, co právě v tom vašem redakčním systému máte dělat. Všechny uvedené obrázky jsou z redakčního systému WordPress.

Typická struktura redakčního systému

Abychom si ujasnili pojmy, na které budete ve vašem redakčním systému narážet, představíme si několik základních výrazů, které potřebujete znát před započetím samotného přidávání nějakého kódu na stránku či stránky. Každý redakční systém má v menu poměrně hodně položek, snad každý v něm však má stránky, příspěvky a rubriky a také možnost nastavení šablon a vzhledu.

a) Stránky

Zde naleznete skoro každou stránku vašeho webu, jedna stránka webu rovná se jedna položka v sekci stránky v redakčním systému.

b) Příspěvky a rubriky

Na svém webu možná máte speciální stránku, která funguje jako rozcestník na jednotlivé články, pro lepší představu je to stránka typu blog – máte jednotlivé články a hlavní stránku, na které jsou pouze úvodní části těchto článků, skrze které se dá prokliknout na celé články. Stránka, která funguje jako rozcestník, se v redakčních systémech nazývá „rubrika“ nebo „kategorie“ a jednotlivé konkrétní stránky, které do kategorie patří, se nazývají „příspěvky“ nebo „články“. Příspěvky se většinou editují naprosto stejným způsobem, jako stránky, proto, budu-li v následujícím textu psát o editaci stránky, lze daný postup aplikovat i na úpravu příspěvku neboli článku.

c) Šablony a vzhled

Šablony se většinou týkají vzhledu, tudíž v nich můžete nastavit, jaké barvičky či obrázky budou v které části webu zobrazeny, co bude v menu a jaké prvky bude každá stránka obsahovat. Ano, každá stránka. A o to jde – jak již název napovídá, šablony slouží k definování vlastností stránek na obecnější úrovni, šablonami definujete vlastnosti, které budou mít všechny stránky webu (nebo jejich určitá skupina), jako například už zmíněné barvy, sestavení hlavních částí webu (menu, postranní menu, samotný obsah stránky, záhlaví, zápatí a další prvky) a podobně.

Tato trocha teorie by nám měla stačit, začněme tedy nyní vkládat měřící kódy. Nejprve si však uvědomte, na které stránky vlastně chcete daný kód vložit.

Varianta 1: Potřebujete vložit měřící kód na jednu konkrétní stránku webu

Toto je nejjednodušší varianta, jedná se například o případ, kdy pro vás konverzi představuje navštívení nějaké konkrétní stránky vašeho webu návštěvníkem. V takovém případě najděte ve vašem redakčním systému ve stránkách požadovanou stránku, jejíž navštívení znamená konverzi, a zvolte, že chcete tuto stránku upravit. Následně je nutné se v redakčním systému přepnout z jednoduchého režimu editace stránky (obsah vidíte tak, jak bude vypadat na webu, editace je podobná například práci v programu Microsoft Word) do režimu HTML. Hezký text se pro vás, pokud nejste seznámeni s tvorbou webu, promění v o dost ošklivější věc obsahující „divné“ znaky. Nyní zkopírujte z AdWords (či Skliku či jiného systému) vygenerovaný kód a vložte ho úplně na začátek tohoto editačního pole a stránku uložte.

A to je vše. Chcete si ověřit, že kód je skutečně na stránce, na které má být? V tom případě přejděte ve vašem webovém prohlížeči na stránku vašeho webu (pozor, už ne v redakčním systému), kde by měl být kód vložen, a zobrazte si zdrojový kód stránky, což se dělá pomocí klávesové zkratky Ctrl + U, Ctrl + F3 nebo pomocí menu Zobrazit → zdrojový kód, záleží na vašem internetovém prohlížeči. V zobrazeném nepřehledném „textu“ většinou není snadné okem najít to, co chcete, proto si opět zkopírujte konverzní kód nebo jeho část a ve zdrojovém kódu ji vyhledejte pomocí klávesové zkratky Ctrl + F. Pokud kód najdete, provedli jste vložení měřícího kódu správně, pro jistotu však ještě opakujte tuto proceduru na jiné stránce vašeho webu, tedy na stránce, kde by kód být neměl, a přesvědčte se, že tam skutečně není.

Varianta 2: Potřebujete vložit měřící kód na jednu konkrétní stránku webu, která se zobrazí pouze po nějaké předchozí akci návštěvníka webu

Toto je asi nejběžnější případ konverze – chcete měřit nějakou stránku, kde jejímu zobrazení předchází nějaké akce návštěvníka, nejčastěji se jedná o vyplnění formuláře. Dosažení konverze nastane v případě úspěšného odeslání formuláře a zobrazení stránky informující o tomto úspěšném odeslání. Pokud naleznete tuto stránku (stránku informující o úspěšném odeslání formuláře) ve vašem redakčním systému ve stránkách, máte štěstí – budete postupovat stejně jako ve variantě jedna.

Pokud tuto stránku ve svém redakčním systému k editaci nenaleznete, máte pravděpodobně smůlu a o vložení konverzního kódu budete muset požádat programátora. Nenechte se však klamat a nebojte se programátora popohnat! Tato činnost mu totiž nezabere moc času, je to pro něj hračka.

Pokud si chcete být jistější, že programátora neobtěžujete zbytečně, vyzkoušejte si formulář na vašem webu zkušebně odeslat sami a sledujte jeho internetovou adresu v adresním řádku internetového prohlížeče. Pokud se adresa po odeslání formuláře nezmění, pravděpodobně budete muset žádat programátora, pokud ano, pravděpodobně budete moct stránku editovat sami v redakčním systému.

Varianta 3: Potřebujete vložit stejný kód na všechny stránky webu

Tuto variantu budete potřebovat především v případě, že chcete celý svůj web měřit pomocí nástroje Google Analytics. A možná už tušíte, že zde své uplatnění najdou šablony. Je to logické – zkrátka potřebujete kód vložit do něčeho, co se zobrazuje na každé stránce vašeho webu, tedy například do záhlaví, zápatí, bočního menu a podobně. Až takovou svobodu si však nedopřávejte a dohodněme se, že měřící kódy se vždy, pokud to je možné, dávají do záhlaví webu.

Nyní se dost různí jednotlivé redakční systémy, v některých naleznete záhlaví webu a bude ho možno editovat stejně jako v první variantě, jen pozor, zde nevkládejte kód na začátek editovaného záhlaví, ale na jeho konec. V jiných redakčních systémech se záhlaví musí najít v souborech redakčního systému a soubor editovat (soubor se nejčastěji jmenuje „header.php“ a k jeho editace se ve WordPressu dostanete před Editor), tuto editaci umožňuje přímo prostředí redakčního systému.

Pokud však vkládáte skutečně právě Google Analytics kód, porozhlédněte se nejprve, zda-li pro jeho vkládání nemá váš redakční systém přímo nějakou speciální funkci ulehčující jeho vkládání (na obrázku níže WordPress plugin Google Analytics for WordPress).

Zde (v celé variantě 3) se však dostáváme na trochu tenčí led, a pokud máte pochybnosti o tom, co děláte, přenechte to programátorovi, přeci jen upravujete něco, co ovlivňuje všechny stránky vašeho webu a chybná editace tak způsobí chybu na všech stránkách vašeho webu!

A proč se vlastně toto v redakčních systémech různí? Je to tím, že pojem „záhlaví“ v některých redakčních systémech znamená grafickou část webu, tedy to, co vidíte v jeho horní neměnné části, a v některých redakčních systémech se pojem „záhlaví“ bere z hlediska HTML a myslí se jím část HTML kódu, která je ve zdrojovém kódu jako první, tedy úplně nahoře, tedy v záhlaví.

Jiný typ redakčního aneb jednoduchost může svazovat

V některých redakčních systémech se vám nepodaří dostat k editaci ve formátu HTML, ale máte k dispozici pouze grafický režim editace, kdy editovanou stránku vidíte tak, jak bude vypadat na webu. Typickým představitelem takového redakčního systému je Webnode. Máte-li takovýto redakční systém, nelze použít žádný výše uvedený návod. Takový redakční systém však často má někde schovanou možnost nastavit minimálně Google Analytics, zkuste proto v redakčním systému něco takového najít a řiďte se tím, co po vás redakční systém bude chtít – pravděpodobně nebudete vkládat celý měřící kód, ale například jen vaše číslo Google Analytics účtu. Pokud nic takového nenaleznete nebo se vám nedaří kód správně vložit, budete muset kontaktovat správce webu či poskytovatele hostingu.

Co se týče vkládání konverzních kódů na tento typ redakčních systémů, je situace ještě horší. Pokud nenajdete nějakou funkci, kde byste mohli vložit libovolný kód na jednu či na všechny stránky (konkrétně ve Webnode ji najdete, viz obrázek níže), budete opět muset kontaktovat správce webu nebo poskytovatele hostingu. A pokud konverzní kód budete chtít vložit na stránku, která informuje o úspěšném odeslání formuláře, jste pravděpodobně nahraní úplně. Opět můžete zkusit někoho kontaktovat, ale může se vám stát, že to bohužel prostě vůbec nepůjde.

Věřím, že se vám samotným, v horším případně s pomocí vašeho programátora, podařilo vložit potřebné kódy na váš web, nebo je vám alespoň tato problematika nyní jasnější.

další
články


Jsme specialisté na vyhledávače
a výkonnostní marketing